POČET JAPONSKÝCH SPOLEČNOSTÍ V ČESKU ROSTE, PATŘÍ MEZI NEJLEPŠÍ ZAMĚSTNAVATELE

Nehledejte práci, získejte ji!

Zejména v posledních letech se japonské společnosti stále více soustředí na Českou republiku, kde obchodují, investují a zřizují své nové pobočky. Podle posledních zveřejněných údajů se u nás nachází téměř 250 japonských firem, které zaměstnávají zhruba 50 000 českých zaměstnanců. Češi si zahraniční asijské společnosti oblíbili zejména kvůli důrazu na kvalitní práci.

14. 7. 2017

Jednou z japonských společností, která již od roku 1990 působí na českém trhu, je Konica Minolta se sídlem v Brně. Ta aktuálně zaměstnává 450 českých zaměstnanců. Na základě předchozího úspěchu české pobočky Konica Minolta se japonské vedení rozhodlo v březnu 2015 otevřít v Brně jedno ze svých globálních R&D (výzkumných a vývojových) center.

Charakteristickým rysem brněnského centra je sázka na agilní přístup, jehož původní kořeny lze nalézt v japonských firmách. Tento přístup obohacený o evropskou kreativitu a vysokou vzdělanost českých vývojářů je právě tím důvodem, proč japonská společnost svěřila do Brna svůj vlajkový projekt. „Tímto projektem je Workplace Hub, který je prvním produktem ze strategického portfolia Konica Minolta směřujícího k Digital Workplace, jak byl představen na veletrhu Cebit v březnu tohoto roku,“ vysvětluje Radek Sedláček, projektový manažer z Konica Minolta. Rozsah projektu vyžaduje mezinárodní tým, jehož významnou součástí je japonský vývojový tým v Itami, který je exemplárním důkazem vytvořené spolupráce mezi Brnem a Japonskem, neboť se podařilo nastavit společné procesy a přístup k práci při zachování kulturních odlišností jednotlivých zemí. „S agilním duchem centra souzní také pro japonské společnosti tolik typický smysl pro kolektivní zodpovědnost a s ním spojená potřeba otevřeného sdílení informací. Při každodenní spolupráci s japonskými kolegy je velmi zřetelné jejich vyjadřování úcty k druhému člověku,“ dodává Sedláček.

Ve společnosti Konica Minolta se oba kulturně podmíněné přístupy k práci vzájemně obohacují a na jednom pracovišti tak nalézají japonský důraz kladený na kvalitu a dodržování procesů velmi dobře kombinovaný s evropskou rychlostí, kreativitou, inovativností i českou improvizací. Po roce a půl se brněnská pobočka stala pro japonské vedení firmy natolik důležitou, že do ní vysílá svoje kmenové zaměstnance, což spolu se služebními cestami českých zaměstnanců do Japonska vede k dalšímu prohloubení vzájmené spolupráce a budoucímu rozvoji.

Japonské společnosti odráží japonský životní styl

Jak je všeobecně známo, v japonských firmách se klade velký důraz na kvalitu a přesnost práce. Japonci jsou pracovití a mají velký smysl pro povinnost. Obvykle se řídí heslem „Kvalita především“. „Čeští zaměstnanci chtějí pracovat v úspěšných společnostech, kde se mohou podílet na přípravě či výrobě opravdu kvalitního produktu. Zejména z tohoto důvodu si vybírají asijské firmy, které navíc poskytují mnoho atraktivních specializovaných pozic. Následně dbají o spokojenost svých zaměstnanců, což je pro Čechy jeden z nejdůležitějších aspektů při výběru nového zaměstnavatele,“ vysvětluje Martina Látalová, obchodní ředitelka z personální agentury Advantage Consulting. I skupinové rozhodování je v japonských společnostech základ, proto se často pořádají skupinové meetingy, kde se připravovaný projekt rozebírá do nejmenších detailů. Zaměstnavatel očekává od zaměstnanců disciplínu, dochvilnost a schopnost dodržovat nastavené standardy. Japonští zaměstnanci jsou obvykle velmi hrdí na firmu, v níž pracují a váží si příležitosti, kterou jim společnost nabídla. Dále jsou japonské společnosti proslulé tím, že zaměstnanci v práci zpravidla tráví mnohem více času, tedy nad rámec pracovní doby. V tomto případě Japonce přesně vystihuje známé heslo: Japonci žijí, aby pracovali.

Zpět
###message